Direct zelf aan de slag met deze tips voor meer betrokkenheid bij jouw ontmoetingsplek

Op 31 januari organiseerden we het webinar ‘Creatief Ondernemen’ voor iedereen die betrokken is bij een dorps- of buurthuis. Drie inspirerende sprekers vertelden hoe zij in een tijd van beperkingen door corona toch bleven ondernemen. Dat heeft ze veel gebracht, We delen de belangrijkste leerpunten in dit artikel. Als je wilt kan je het webinar ook terugkijken. 

Bouw een band op via social media
We kregen een kijkje in de keuken bij kledingzaak Dejacque uit Oldenzaal. Het was voor niet essentiële winkels niet gemakkelijk de aflopen twee jaar. Meerdere keren moesten zij hun deuren sluiten. Eigenaresse Debby van der Zande, gooide het over een andere boeg. Ze wilde ondanks de beperkingen toch graag contact houden met haar klanten. Ze zette social media hiervoor in en dat begon te lopen als een trein. Klanten staan met liefde een half uur in de wacht bij de bestellijn om de kleding uit haar filmpjes in hun maat te bestellen. Hoe kreeg ze dat voor elkaar? 

“Toen ik had besloten om een kledingzaak te beginnen, heb ik goed nagedacht over het moment van starten. Dat werd met Boeskool, het zomerfeest van Oldenzaal. Dan is het druk in de stad en is er van alles te doen. Dat hielp en ik had de loop er daarna gelijk goed in. Mijn schoonzus in Amerika vertelde me over hoe Facebook daar wordt ingezet. Ze waarschuwde mij dat dat het nieuwe ondernemen was. Dat heb ik een tijdje laten sudderen en op een gegeven moment toen niemand dat nog echt deed, begon ik met het plaatsen van een video met de outfit van de dag. Daar praatte ik niet bij. Ik liet gewoon de kleding zien. Dat sloeg wel aan, maar mensen vonden er ook van alles van. Dat is toch wat er gebeurd als je met je kop boven het maaiveld uitsteekt. Tijdens corona wilde ik meer contact. Toen ben ik echt begonnen met meer vertellen over de outfit. En niet alleen dat. Ik vertelde ook wat over mijn eigen leven. Hoe het met mijn zoon is bijvoorbeeld of dat het belangrijk is dat je in beweging blijft als je thuis zit door corona. Zo bouwde ik een band op met de mensen. Ik kreeg echt berichtjes dat mensen uitkeken naar de video van de dag en dat ik hen echt door de stille coronatijd heb geholpen. Dat vind ik echt een groot compliment. Het aantal volgers bleef maar groeien. De eerste 30000 volgers waren echt hard werken. Daarna ging het eigenlijk behoorlijk snel. Inmiddels staat de teller op meer dan 200.000 volgers op Facebook. Bizar toch? Als je authentiek bent en blijft, zorgt dat je echt met regelmaat in beeld bent en iets te vertellen hebt dat past bij je volgers dan zit je goed! Als ik het kan, dan moet een ander dat ook kunnen. En wat belangrijk is, is Positief blijven. Dat werkt aanstekelijk en trekt mensen aan. En vraag je volgers om hulp. Als ik soms iets niet weet, vraag ik het in een video. Dan komt er zeker een reactie. Dat vind ik nog altijd bijzonder. Dat mensen de moeite nemen om hun verhaal of tip met mij te delen”. 

Benieuwd naar de filmpjes van Debby? Kijk dan op haar Facebookpagina. En neem ook even de tijd om de leuke persiflage van Martine Sandifort te bekijken. 

 

Benut je netwerk en durf te vragen. 
Eddy Beens van Kulturhus d’Overtoom heeft laten zien hoe creativiteit en zijn netwerk het Kulturhus in Genemuiden door de coronacrisis heeft geholpen. “De eerste weken toen we dicht gingen vond ik het nog wel leuk. We konden mooi wat achterstallig onderhoud wegwerken. Maar op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien. We moesten toen wel nadenken over hoe we de tent in de benen konden houden. Gelukkig bleven alle huurders betalen. Met ook een kinderopvang in het gebouw, hebben we een mooie vaste basis. Maar er was meer nodig. Ik heb toen vooral mijn netwerk aangesproken. Mijn zoon werkt bij een technische dienstverlener en die jongens moeten regelmatig bijgeschoold worden. Ik kwam in contact met de directeur en de deal was snel gesloten. De opleidingsdagen waren bij ons. Uiteindelijk heeft de organisatie die de opleidingen verzorgt maanden bij ons trainingen en cursussen gegeven. En dat blijven ze doen. Daarnaast heb ik ook mijn collega- ondernemers hierbij betrokken. Het restaurant waar ik altijd zaken mee doe, deed de catering. Zo hield iedereen de handel.  
Ook de GGD-teststraat kwam op ons pad via mijn netwerk. De directeur van de GGD is de vader mijn schoonzoon. Ik hoorde dat ze ruimte zochten en met 1 telefoontje was het geregeld. En naast het benutten van ons netwerk, hebben we ook echt keihard gewerkt waar dat kon. We hebben bespaard op de schoonmaak. Dat deden we in coronatijd zelf. En telkens als er wat mocht, hebben we dat ook gedaan. Dus die drie weken voor de bouwvak hebben we alles opengegooid. Ik vind dat we onze verenigingen zo goed mogelijk moeten faciliteren. Zo hebben we ook de vergaderingen van de kerk naar onze locatie gehaald en kon de horeca onze ruimte gebruiken als dat nodig was. We hebben zelfs de begrafenisondernemer geholpen door ons gebouw ter beschikking te stellen voor rouwdiensten. Wij hadden de ruimte. Dan doe je dat vind ik. En dat deden we ook vaak genoeg tegen een lagere prijs. Gewoon omdat we graag helpen om al die clubs in de benen te houden in deze tijd. Mijn conclusie van deze tijd is dat er meer in je netwerk zit dan je misschien van tevoren denkt. Benut dat en ga uit van kansen en samen meer realiseren dan in je eentje. Dan krijg je echt mooie dingen voor elkaar”. 

Energie in het dorp kun je creëren
We sloten af met de Bijenkorf uit Borne. Zij kregen het voor elkaar om de sociale binding in het dorp te versterken in een tijd van quarantaine en afstand houden. Dat deden ze met het het coronaproof dorpsevenement ‘De Slag om Borne’. Een klein groep enthousiastelingen heeft Borne echt op stelten gezet.  Corine Hofstra van visit Borne en Ruben Baartman, centrummanager van de gemeente Borne vertellen hun enthousiaste verhaal. 

“We kregen van het kulturhus de vraag gekregen om een pubquiz te organiseren. Met 5 mensen zijn we gaan brainstormen. Daar ontstond Kareltje, die is vernoemd naar de opgegraven ruiter uit de tijd van Karel de Grote. Om mensen nieuwgierig te maken begonnen we een guerrilla actie met posters in het dorp met het hoofd van Kareltje. Mensen werden nieuwsgierig en stonden al op scherp toen we losgingen met de communicatie over De Slag om Borne. De mensen wisten dat ze mee gingen doen aan een pubquiz en in teams tegen elkaar zouden strijden. Ook was bekend dat het voor lokale goede doelen was. Uiteindelijk kwam alles samen op 1 avond. Mensen deden mee in teams van 8 tot 15 personen. Tussen 6 en 7 uur konden de teams hun werkboek ophalen. Daarin stonden alle opdrachten en vragen die ze moesten doen. Er waren kennisvragen, maar ook opdrachten te doen in het dorp. Omdat er maar 1 persoon per team aan een bepaalde opdracht mee kon doen en niet iedereen op hetzelfde moment was gestart, was het heel goed te doen en kon alles prima coronaproof plaatsvinden. Er deden maar liefst 80 teams mee. Weken later werd er nog over gesproken. We kregen berichten terug dat mensen in lange tijd niet zo’n plezier hebben gehad. Kijk, daar doe je het voor. En het was zo’n succes dat voor de editie van 2022 zich al 100 teams hebben opgegeven. Zonder dat we er nog maar iets over hebben gezegd. 
De slag om Borne was zo’n succes omdat het met heel veel energie gemaakt is, we maakten het spannend en er was voor het hele dorp de mogelijkheid om mee te doen. Daarbij was het ook echt leuk van jong tot oud. Ook ons personage Kareltje heeft geholpen om de Slag om Borne bekendheid te geven. Ook dat maakt het leuk. Mocht je overwegen om ook iets dergelijks in je dorp te organiseren, begin op tijd. Een spel organiseren kost veel tijd, meer dan je misschien denkt. Maar juist rond spellen ontstaat saamhorigheid en teamgevoel! En daar deden we het voor!” 
Neem vooral ook een kijkje op www.slagomborne.nl

 

Volgende keer deelnemen?

Volgende keer aanwezig zijn bij een webinar? Stuur een berichtje naar hallo@ateliermaatschappelijkvastgoed.nl en je ontvangt van ons een uitnodiging als het weer zover is!